فیلم های درام ایرانی جدید

  • ۰
  • ۰

عرق سرد

 

 

عرق سرد اسیب شناسی خانوادگی
سهیل بیرقی با اولی ساخته متفاوتش «من» دقت بخش اعظمی به خویش جلب کرد . فیلمی که بیشتر با مخاطب یگانه رابطه برقرار میکرد و فرم ساختاری متعدد فیلم آن را متفاوتی و ویژه می کرد . بیرقی در «من» اثبات کرد که سینما را می شناسید و لهجه تصویر را عالی بلد است . «من» فیلمی مذاکره محور با یک قهرمان زن خیره کننده که تا به امروز نمونه‌اش را ندیده بودیم , شخصیت‌های فرعی جالب و دوست‌داشتنی و یک ماجرا نامتعارف , استارت خیر برای بیرقی محسوب می شد , شروعی که فیلم دوم بیرقی را در زمره شغل های مورد توقع قرار می‌داد . «عرق سرد» Cold Sweat دو‌مین تجربه فیلم‌سازی بیرقی , با اولی کارش مضاعف متعدد است . این توشه بیرقی در ادامه نمایش یک درام لبریز افت‌وخیز و قصه‌گو رفته است و دست روی یک زمینه با اهمیت و جنجالی گذارده است .
بیرقی برای دو‌مین فیلمش , روایت زنی را داستان میکند که راهبر گروه ملی فوتسال است و در فرودگاه برای کمپانی در مسابقه فینال متوجه میشود همسرش اورا ممنوع‌الخروج نموده است . داستانی که زیاد به اتفاقی که برای نیلوفر اردلان , راهبر گروه فوتسال کشور ایران , به زمین خورد شباهت دارااست ; درواقع یک نوسازی بدون نقص از این روی داد است . بیرقی با دومی کارش نشان اعطا کرد که گرفتاری دستمزد زنان داراست و به نمایش کشیدن قهرمان زن یاغی , دسته دوستداشتنی او از قهرمان است .


ولی «عرق سرد» باوجوداینکه ازلحاظ قصه‌گویی و رشد درام خوب تر از «من» میتواند با مخاطب عام رابطه برقرار نماید , خیر در فرم و ساختار ناب بودن این فیلم را دارااست و خیر در پرداخت شخصیت اساسی فیلم . «عرق سرد» فیلمی است به‌غایت زنانه , البته برخلاف «من» این روح زنانه در تاروپود نوشته دمیده نشده است و در تراز اثر و در قالب شعارها و سوار بر تحریک احساسات مخاطب باقی‌مانده و این‌گونه روایتش را به‌پیش می برد . شخصیت‌پردازی حاذق که از بیرقی در اولی اثرش چشم بودیم در «عرق سرد» راهی نیافته است و فیلم‌نامه ضعیف و پرداخت نه‌چندان قابل دفاع بیرقی کل قصه را مشابه یک ملودرام زناشویی معمولی نموده است . شخصیت افروز اردستانی ( باران کوثری ) مانند شخصیت آذر فیلم «من» کاریزماتیک , معماگونه و جالب نیست . شخصیت افروز دم‌دستی و بد‌سلیقه پرداخت‌شده است و جز واکنش‌های هیجانی و طغیان و عصیان بی‌دلیل هیچ سرنخی به تماشاچی نمی‌دهد . همین بی‌سلیقگی در پرداخت شخصیت افروز به شخصیت مرد روایت , یاسر شاه‌حسینی با بازی امیر جدیدی نیز سرایت نموده است و لج بازی و مخالفت او خیر راهی به منطق دارااست و خیر از شم سرچشمه می گیرد و تنها یک فعل منفعل برای پیشبرد ماجرا است .

شخصیت یاسر به‌گونه‌ای تعریف‌شده است تا مخاطب بدون چاره باشد از او متنفر باشد و بعد از آن حقیقی و واقعی شخصیت حذف‌شده است , گرچه در فعالیت و در مواجه با افروز , یاسر واقعی‌تر است و از تماشاچی بیشتر نیز طینت پنداری می گیرد . درنتیجه تماشاچی , در شرایطی‌که بخواهد احساساتش را کنار بگذارد و منطقی به جریان رویدادها نگاه نماید , نمی‌تواند روایت را بررسی نماید و صحیح و نادرست را تفکیک نماید . تماشاچی در مواجه با «عرق سرد» درصورتی که عنان احساساتش را به دست بگیرد و همچون علاقه مندان مجازی افروز بنر کمپین “ اینجانب نیز افروز هستم ” در دست نگیرد , بین یک دعوای زن‌وشوهری بچه‌گانه حیران میشود و علت حساس تمامی این کشمکش‌ها که حق زن نسبت به خروجش از مرزوبوم است را فراموش مینماید . بیرقی به‌جای پرداخت روایتش , با هرج و مرج مهیا کردن بیهوده و نگاهی جانب‌دارانه و ستیزه‌جویانه , مانند قهرمان فیلمش , تماشاچی را مجاب مینماید همراه وی شود و بپذیرد که بایستی در تالار بیستد و فریاد حق‌خواهی رمز دهد حال‌آنکه درنهایت , تماشاچی بیشتراز آنکه تیر انتقاد و فریادش را در جهت یک ضابطه ناعادلانه بگیرد , سرگرم مساله جزئی زناشویی میشود و دلش به هم اکنون افروز می‌سوزد و احتمالاً از یاسر متنفر میگردد .

هدی زین‌العابدین باران کوثری
از سمت دیگر , ارتباط افروز و دوستش مسیح ( هدی زین‌العابدین ) در سکانس‌هایی شائبه‌ای بوجود میاورد که یا این که بایستی مستقیماً به آن پرداخت می شد یا این که به‌کل از روایت حذف میشد , چون این شک وتردید و حدس و گمان به بدنه فیلم‌نامه جراحت می‌زند و تماشاچی را مجاب می نماید چیزی است که وی از آن خبر ندارد و نمی‌تواند اجزای روایت را رمز جایش قرار دهد .
باوجود کلیه این‌ها , «عرق سرد» را می بایست ستود ; چون شروع‌کننده راهی است که سال ها پیش بایستی در سینما استارت میشد .
 

نظرات (۱)

سلام روزتون بخیر تندرستی

 

خواستم اول نظر بزارم خستگیتون بره /  خراطین

 

واقعا مفید بود برام من اینجارو سیو کردم تا دوباره بیام

 

ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی